Indulhat az OMSZ mentésirányítási rendszerének kiépítése

Indulhat az OMSZ mentésirányítási rendszerének kiépítése

A tervek szerint a jövő év közepére készül el az Országos Mentőszolgálat informatikai alapú mentésirányítási rendszere, melyet a Tigra Computer és az Enterprise Communications konzorciuma építhet ki.

Informatikai alapú mentésirányítási rendszert kap az Országos Mentőszolgálat (OMSZ). A jövő év közepére elkészülő rendszertől azt várják, hogy a riasztások 90 százalékában a mentők tizenöt percen belül érkeznek a helyszínre érkeznek majd. Cél továbbá, nyilatkozta Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkára, hogy csökkentsék a sürgősségi ellátáshoz hozzáférés jelenlegi egyenlőtlenségeit.

Nehéz szülés ■ A projekt nehéz szülés volt. Mint azt megírtuk, január elején jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben, hogy az OMSZ gyorsított meghívásos közbeszerzési felhívással keres ajánlattevőket a mentésirányítási rendszerének kiépítésére. A felhívásban nettó 2 milliárd 269 millió forintra becsülték a projektet, és a megvílósítását 2014 márciusára tervezték. A gyorsított eljárásra azért volt szükség, mert az OMSZ által korábban kiírt nyílt közbeszerzés eredménytelen lett.

A gyorsított eljárásra végül két ajánlat érkezett. A nyertes a Tigra Computer- és Irodatechnikai Kft. és az Enterprise Communications Magyarország Kft. konzorciuma lett nettó 1,921 milliárd forintos árajánlattal. Az Enterprise Communications az először 2008-ban kiírt pályázat szinte mindegyik fordulójában indult, más és más partnerrel. A Napi Gazdaság információi szerint egyébként a győztes pályázatról már április 25-én döntött az OMSZ, és június 26-án alá is írták a nyertesekkel a szerződést.

A vesztes pályázó, a T-Systems Magyarország Zrt. ugyan május közepén jogorvoslati eljárást kezdeményezett a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KD), hogy semmisítsék meg az OMSZ döntését, ám azt a KD május végén hozott döntésében érdemi vizsgálat nélkül elutasította. Arra hivatkoztak, hogy a T-Systems nem fizette be az eljárás elindításához a több százezer forintos igazgatási-szolgáltatási díjat. A T-Systems kérelmében egyébként arra hivatkozott, hogy szerinte érvénytelen ajánlatott hozott ki győztesnek az OMSZ.

Papírról térnek át ■ Az egy éves, mintegy 2,5 milliárd forint keretösszegűre tervezett projekt uniós támogatással valósulhat meg – mondta az MTI-nek az OMSZ megbízott főigazgatója, Burány Béla. A rendszerhez minden mentőautóban terminált szerelnek, amelyek a késedelem nélküli információátadást biztosítja. Eddig, mint azt Burány elmondta, a mentésirányítás papír alapon történt.

Az új rendszernek épp az lesz az egyik nagy előnye, hogy a segélyhívás után a telefonálótól megszerzett információ azonnal a kivonuló mentőcsapat rendelkezésére áll majd. A mentésirányító központban a rendszer térképen jeleníti meg a helyszínt, valamint az elérhető ellátóegységek pozícióját. Így arra is képes lesz, hogy javaslatot tegyen a legközelebbi, valamint „szükséges kompetenciájú”, riasztható mentőegységre, amely a képernyőről azonnal kiválasztható, és indítható is.

A kórházak is bekapcsolódnak ■ A mentésirányítási rendszer informatikai alapokra helyezésével az ellátási adatok a célintézmény, azaz a beteget fogadó kórház, rendelőintézet számára is elérhetők lesznek, valamint az egészségügyi adatbázis egyszerűen kutathatóvá és lekérdezhetővé válik.

A fejlesztéssel egy időben csökkentik a mentésirányítási központokat: a jelenlegi 26 helyett csak 20 működik tovább, valamint kialakítanak egy vészhelyzeti tartalék központot is.

Forrás: BITPORT.hu